Hulp bij het huishouden

 

Indien u zelf niet (geheel) in staat bent om het huishouden te verzorgen, kunnen de medewerkers van de hulp bij het huishouden taken van u overnemen. U kunt hierbij denken aan schoonmaken en boodschappen doen. Onze huishoudelijke medewerkers zijn werkzaam in regio Amsterdam.

 

Wanneer heb ik recht op hulp bij het huishouden?

Als u door lichamelijke of geestelijke klachten moeite heeft met (bepaalde) onderdelen van het huishouden, dan kan het zijn dat u recht heeft voor hulp bij het huishouden. Als u denkt hiervoor in aanmerking te komen, kunt u onze coördinator hulp bij het huishouden benaderen. Zij komt dan bij u thuis voor een intakegesprek en zij vraagt aan de hand van uw behoefte een indicatie aan bij de gemeente. Deze indicatie, of vaststelling van de noodzakelijke zorg,  geeft aan op hoeveel uur hulp bij het huishouden u recht heeft. De afspraken die u met onze coördinator maakt, komen te staan in een persoonlijk ondersteuningsplan, waarvoor u tekent. In de zorgovereenkomst, die u ook dient te ondertekenen, staan de voorwaarden en het aantal uren hulp die Leven & Zorg aan u zal bieden.

 

Hoe lang moet ik wachten op zorgverlening?

Er zijn geen wachtlijsten: u kunt meteen geholpen worden.

 

Hoe wordt begeleiding betaald?

Vanuit de gemeente (WMO). Er wordt gekeken naar wat u nog zelf kunt doen en of er iemand in uw omgeving is die u kan helpen bij het huishouden. Indien dit niet of niet  geheel het geval is, betaalt de gemeente u de aanvullende hulp. Wel betaalt u een eigen bijdrage. Hoeveel u moet betalen hangt onder andere af van uw leeftijd, de hoogte van uw inkomen en vermogen.

 

Ik wil wat meer informatie hierover. Bij wie kan ik dit inwinnen?

Onze coördinator hulp bij het huishouden kan u alles vertellen over de zorgverlening en zaken hieromtrent. U kunt haar het beste bereiken via 020 820 82 30 of u kunt het contactformulier indienen. Dan nemen wij zo spoedige mogelijk contact met u op.