Wat is casemanagement dementie?
Bij Leven & Zorg werkt een casemanager dementie. Zij zorgt ervoor dat alle zaken over de zorgverlening aan een cliënt met dementie goed geregeld worden. Dat er bijvoorbeeld extra zorg geregeld wordt voor u als u dit nodig heeft, dat de huisarts goed op de hoogte is van uw situatie, dat uw familie ondersteund wordt, dat u en uw familieleden goed geïnformeerd worden over het ziektebeeld en wat u ongeveer kunt verwachten van het verloop van de ziekte. U kunt de casemanager benaderen vanaf het eerste vermoeden van dementie.


Werkwijze

De casemanager dementie komt regelmatig bij  u over de vloer om te kijken hoe het met u en uw familie gaat en of er iets in uw zorgverlening aangepast moet worden. Zij is, kortom, een spin in het web in het leven van iemand met dementie en diens familie.


Kosten casemanagement dementie
U hoeft niets extra’s betalen voor de zorgverlening van de casemanager. Al vanaf het eerste moment, vanaf een vermoeden van dementie wordt de zorg voor u betaald. In dit stadium betaalt uw zorgverzekering de kosten hiervoor. In een latere fase neemt vaak de WLZ (Wet Langdurige Zorg) de financiering over. U krijgt dan een onderzoek door uw huisarts of specialist om vast te stellen dat u dementie heeft. Als dit zo blijkt te zijn, krijgt u een indicatie (vaststelling), waarmee u recht heeft vanuit de WLZ op de inzet van een casemanager (en andere zorg).


Voor meer informatie over dementie, casemanagement dementie, diagnostiek en hulp bij mantelzorg raadpleegt u de volgende sites:

 

Wat is dementie?

Wat doet een casemanager allemaal?

Hoe wordt dementie vastgesteld?

Zorgen voor iemand met dementie – Alzheimer Nederland

Zorgen voor iemand met dementie – expertisecentrum mantelzorg

Zorgen voor iemand met dementie – Centrum mantelzorg Amsterdam