Ontstaansgeschiedenis

Leven & Zorg is in 2009 opgericht vanuit een maatschappelijke missie. Door persoonlijke omstandigheden merkten Mohamed Bouri en Mohamed el Aazzaoui dat er in de Marokkaanse/Nederlandse cultuur weinig weet was van de voordelen van thuiszorg. Ook merkte beide heren dat de taal en taboes rond thuiszorg voor barrieres zorgden en onnodige heropnames in het ziekenhuis in de hand werkten. Dit moest beter kunnen, dachten de heer Bouri en El Aazzaoui. Vanaf dat moment was Leven & Zorg een feit. In eerste instantie richten de mannen zich op de Marokkaans/Nederlandse gemeenschap en later kwamen daar andere culturen bij. Door het inzetten van medewerkers die de taal en de cultuur van de cliënten kennen, kunnen zij onze cliënten optimaal helpen. Inmiddels is Leven & Zorg de grootste interculturele zorgaanbieder in Amsterdam. Al is het geen doel om een enorme organisatie te blijven. “Liever blijven we middelgroot en energiek, dan een logge organisatie te worden met onnodig veel managementlagen”, aldus de heer Bouri in de Telegraaf.

Al snel na de oprichting breidde Leven & Zorg de dienstverlening uit met hulp bij het huishouden en begeleiding. De vraag naar deze dienstverleningen was namelijk groot. En naarmate de tijd vorderde werd steeds duidelijker dat er een omvangrijke behoefte was naar psychische ondersteuning. Vandaar ook dat Leven & Zorg sinds begin 2015 een GGZ afdeling geopend heeft. De verschillende disciplines werken nauw samen en kunnen daarom snel inspringen wanneer er meer of andere hulp nodig is.

Inmiddels werken er ongeveer 100 medewerkers bij Leven & Zorg en bedienen we rond de 500 cliënten.

Mensen
“Onze medewerkers, die heel zorgvuldig geselecteerd worden, zijn de energie van Leven & Zorg,” aldus oprichter Mohamed Bouri in een artikel in de Telegraaf. Met trots stellen we enkele van onze energieke en gemotiveerde mensen aan u voor.

staf en ondersteuning, rvb. rvc, teamcoaches, directeur ggz, behandelaren. met kleine bio’tjes

Organogram:

Raad van Commissarissen
Sonja Bos
Nordine Oubolouane
Hein Verloop

Bestuur
Mohamed Bouri – Algemeen bestuurder
Mohamed El Aazzaoui – Financieel bestuurder

OR
CR
GGZ
Barbara van Iersel – directeur GGZ

Thuiszorg

  • VVT:
    • Verzorging en verpleging: Laury Broeren (zorgregisseur Amsterdam) en Karine Sterk (zorgregisseur Utrecht)
    • Mijn zorgaupair: Laury Broeren – zorgregisseur
  • Behandeling
  • Hulp bij het huishouden


Ondersteunende diensten:

  • Beleid: Josine Emons
  • Juridische zaken: Tumai Lam
  • Communicatie: Sandra Winterswijk
  • Kwaliteit
  • P&O
  • Frontoffice
  • Wagenpark

 

Missie & Visie
Wij zijn van mening dat de zorg in Nederland omslachtig, log en inefficiënt is ingericht. Dit kan veel makkelijker en overzichtelijker. Onze missie is dat wij de zorg organiseren die aansluit op uw wensen. U krijgt bij Leven & Zorg de zorg wanneer u die nodig heeft; dus op het moment, de locatie en de manier die u wenst. Hierdoor is de zorg van Leven & Zorg menselijker, warmer, sneller en doelgericht. Om dit te bereiken werken bij Leven & Zorg teams van deskundigen en medewerkers van verschillende disciplines nauw samen en kan er snel aan de bel getrokken worden en op juiste wijze ingegrepen worden, indien nodig. Ook maken wij gebruik van slimme ICT oplossingen om tijd te besparen met administratieve rompslomp, zodat de medewerkers meer tijd krijgen voor uw zorg.

Leven & Zorg loopt vooruit op de landelijke ontwikkelingen en springt in op de zorgbehoeftes die onbeantwoord blijven. Voorbeelden hiervan zijn zorg op afroep, zorgaupair, hoogcomplexe (specialistische) zorg aan huis, GGZ behandelingen in de avond of thuis, zorg en behandeling in eigen taal. Met deze dienstverleningen willen wij nog gerichter inspringen op uw wensen.

Leven & Zorg is een kleurrijke zorgorganisatie, met werkgebieden in Amsterdam en Utrecht en omgeving. Kleurrijk houdt voor ons in dat we dat wij open staan voor cliënten en medewerkers van alle gezindten. De professionals van Leven & Zorg kennen uw culturele en religieuze achtergrond; zij spreken letterlijk en figuurlijk uw (moeder)taal.

Onze locaties
Leven & Zorg is momenteel actief op twee locaties: in Amsterdam en omstreken en in Utrecht en omstreken. De zorgverlening tussen beide locaties verschillen. Hieronder ziet u welke dienstverleningen we per regio aanbieden:

Amsterdam: verpleging en verzorging aan huis, begeleiding (thuis of op hoofdlocatie), hulp bij het huishouden, zorgaupair en behandeling door psychologen en psychiaters (GGZ).

Utrecht: (specialistische) verpleging en verzorging aan huis en zorgaupair.

Mantelzorgers
Als uw partner, vader, moeder of broer, vriend, buur langdurig ziek is of gehandicapt en u verzorgt hem of haar iedere dag zonder dat u hiervoor betaald wordt, dan bent u een mantelzorger.

Voor vele mantelzorgers is het zorgen van hun dierbare vanzelfsprekend en is er vaak weinig keuze. Als uw partner door een ongeval in een rolstoel belandt, of wanneer uw moeder gaat dementeren, dan springt u bij, waarschijnlijk dagelijks. Maar wanneer de zorg intensief en langdurig is, kan het erg zwaar worden. En kan ook veel invloed hebben op  eigen leven. Het combineren van mantelzorg met een baan, de zorg voor andere familieleden, opvoeding van kinderen of vrijetijdsbesteding blijkt vaak lastig te zijn.

Om te voorkomen dat u overbelast raakt, is het fijn als de mantelzorger de zorg af en toe aan iemand kan overdragen, of met lotgenoten ervaringen kan delen. Of hulp krijgt bij het regelen van allerlei praktische zaken. Wacht niet te lang met vragen van hulp. Er zijn meerdere instanties u die u kunnen helpen of adviseren. Hieronder staan de links van organisaties die zich inzetten voor het belang van mantelzorgers:

Het Centrum Mantelzorg
Het Centrum Mantelzorg is een professionele organisatie voor alle mantelzorgers. En heeft als doel het ondersteunen en ontlasten van mantelzorgers. Bij het Centrum Mantelzorg kunt u terecht voor informatie, advies en persoonlijke begeleiding, emotionele steun, het (tijdelijk) overnemen van regeltaken of respijtzorg.

(Bron: www.mantelzorg.info)

 

Mezzo:
Bij Mezzo kunt u als mantelzorger terecht voor advies, ondersteuning, om uw verhaal kwijt te kunnen, ervaringsverhalen van lotgenoten, maar ook voor vragen over wet- en regelgeving.

Ook kunt u op hun site een test doen om te kijken of u een mantelzorger bent.

Regelhulp
Op deze handige site van de overheid vindt u tips en links naar revelante sites over praktische zaken omtrent mantelzorg.

Klachten

Medezeggenschap Cliënten
Wij zijn ervan overtuigd dat de kwaliteit van dienstverlening van Leven & Zorg toeneemt door de inbreng van kritische cliënten. Zij ontvangen namelijk dagelijks zorg en hebben goed inzicht hoe de zorgverlening verbeterd kan worden. Met andere woorden: de bijdrage van cliënten en hun vertegenwoordigers is onmisbaar voor Leven & Zorg. Bent u cliënt bij Leven & Zorg of een vertegenwoordiger van een client en heeft u goede en duidelijke ideeën waardoor de zorgverlening van Leven & Zorg gebaat zal zijn? En lijkt het u wel wat om een aandeel te hebben in de toename van de kwaliteit in onze zorgverlening? Word dan lid van de Cliëntenraad! Neem alstublieft contact op met onze zorgregisseur via 020 820 82 30 of info@levenenzorg.nl.

Ondernemingsraad
Medewerkers van Leven & Zorg kunnen deelnemen aan de Ondernemingsraad. Deze raad zet zich in voor de belangen van het personeel en de organisatie. De Ondernemingsraad houdt de werkgever een spiegel voor en adviseert hem in de bedrijfsvoering. De rechten die een Ondernemingsraad heeft zijn: adviesrecht, instemmingsrecht, initiatiefrecht, informatierecht en overlegrecht.Alle rechten en plichten van de Ondernemingsraad staan vermeld in de Wet op de Ondernemingsraden (WOR).

Kwaliteit
Het allerbelangrijkst voor Leven & Zorg is dat de kwaliteit van zorg op orde is en dat de cliënten tevreden zijn over onze zorgverlening. In onze zorgverlening draait onze wereld om die van de client en krijgt u de zorg wanneer u die nodig heeft; dus op het moment, de locatie en de manier die u wenst. Hierdoor is de zorg van Leven & Zorg menselijker, sneller en doelgericht.

Wij werken volgens de ISO 9001 norm, een internationale norm voor kwaliteitsmanagement dat door een keer per twee jaar door een afhankelijke partij getoetst wordt. De normen van de ISO 9001 gaan uit van de volgende criteria: zeggen wat je doet, doen wat je zegt en bewijzen dat je het doet.

Hier vindt u het ISO rapport.

Om de tevredenheid van clienten te peilen laten we een keer per twee jaar een clienttevredenheidsonderzoek uitvoeren. In dit onderzoek worden vragen gesteld over de verzorging en uw gezondheid, de bereikbaarheid van de zorgverleners/behandelaren, inspraak, professionaliteit van de zorgverleners/behandelaren, etc.

De clienten van de thuiszorg gaven Leven & Zorg in 2015 een 7,33 en de clienten van de GGZ gaven ons een 8,1. U kunt hier de rapportages nalezen.